Trei persoane au facut arest degeaba
Demersul jurnalistic al ziarului nostru, care are ca subiect unele aspecte din activitatea capitanului Grigore Pesterau, din cadrul Inspectoratului Judetean de Politie Constanta nu are ca principala tinta conducerea Ministerului de Interne. Scopul acestui amplu material-ancheta este sa aduca in atentia noii conduceri abuzurile unui politist, care, din pacate, a reusit sa jongleze in conjuncturile create de schimbarile de dupa 2000 si sa revina intr-o functie din care vechea conducere l-a schimbat pentru grave abuzuri in activitate. Din pacate, actuala conducere a MI este pe punctul sa-si asume reabilitarea capitanului Grigore Pesterau fara sa cunoasca trecutul acestuia. Este adevarat ca decizia nu s-a luat la varf si a fost de competenta conducerii IJP Constanta, dar tocmai de aceea am crezut de cuviinta sa readucem in atentia opiniei publice o parte din activitatea capitanului Grigore Pesterau, care, spre surprinderea tuturor, are continuitate pana in prezent. Iata ca la zece luni de la inaintarea cauzei penale in care este implicat politistul in cauza la Sectia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie nu exista nici un raspuns in acest dosar, mai mult capitanul Grigore Pesterau a fost reabilitat, situatie de nepermis pentru o institutie ca Ministerul de Interne.
Documente sustrase de la dosar
Continuam seria dezvaluirilor cu privire la activitatea capitanului Grigore Pesterau cu un nou episod in care vom relata o noua pseudoancheta care a avut ca final vanzarea unor importante cantitati de tigari Assos si achitarea inculpatilor trimisi in judecata. Pe data de 20 octombrie 1998, nava „Sibirsky”, ce apartine armatorului bulgar Bulcon-Varna, a descarcat in Portul Constanta trei containere cu tigari. Conform conosamentelor, destinatarul marfurilor era „to order”, adica la ordin. La data de 5 noiembrie 1998, prin telexul 0087, armatorul Bulcon a solicitat in numele incarcatorului modificarea conosamentelor si a cargomanifestului in sensul ca la port de descarcare sa nu apara Constanta, ci Constanta-tranzit. Urma ca cele trei containere sa fie incarcate la bordul navei Alkait cu destinatia Georgia. Solicitarea pentru corectiile anterior mentionate a fost primita de agentul Bulcon Shipping Bucuresti si transmisa la Sun Shipping Constanta pentru realizarea tranzitului. Pe data de 10 noiembrie 1998, in baza solicitarii armatorului bulgar, Sun Shipping Constanta, prin Aurel Lacatusu a fost demarata operatiunea de tranzit. Lacatusu s-a prezentat la vama cu documentele necesare pentru obtinerea aprobarii tranzitului. Tranzitul a fost intrerupt de Grigore Pesterau pe motivul ca documentele prezentate la autoritatea vamala sunt false. Documentele prezentate si mentionate sunt conform cu originalele admise de agentul Bulcon Varna, care a certificat corectitudinea acestora prin declaratii legalizate si copii autentificate la organele abilitate din Bulgaria. Ca de fiecare data in anchetele lui Grigore Pesterau o parte din conosamentele originale ridicate nu s-au mai regasit la dosarul cauzei. Aurel Lacatusu, Stefan Costache si Spiridon Gheorghe au fost achitati printr-o decizie definitiva pe data de 12 aprilie 2001, dupa ce pe perioada cercetarilor au facut luni bune de arest preventiv. Tigarile au fost bine inteles vandute prin DGFP in urma unei licitatii adjudecate de firma Queen Monaco Group SRL Bucuresti, cea care si-a adjudecat si un lot important din cele 13 containere cu ness, care au facut obiectul unui episod anterior.
Tigari confiscate, arestati degeaba si marfa valorificata
Pe data de 15 februarie 1999, pe faxurile societatii Con Shipping Bucuresti a venit cargomanifestul de serviciu si o copie dupa conosament direct de la Formag Odessa, prin care erau comunicate datele cu privire la incarcarea pe nava „Peter Knueppel”, al carei armatoreste M.B.S. Franta a patru containere cu tigari marca Ernte 23, din portul Odessa cu destinatia Burgas cu transbordare in portul Constanta. Con Shipping si Formag Odessa sunt agentii aceluiasi armator-Bulcon Varna, in Romania si respectiv, Ucraina. In aceeasi zi, documentele mentionate anterior au fost transmise pe fax de Con Shipping la Sun Shipping-punctul de lucru din portul Constanta, in vederea preluarii celor patru containere si de la bordul navei „Peter Knueppel” si transbordarii la bordul navei „Plovdiv”, care urma sa transporte containerele la Burgas-Bulgaria. A doua zi „Peter Knueppel” a acostat in portul Constanta, unde a descarcat containerele cu tigari. Agentul navei, firma Hub Dacia a omis sa intocmeasca permisul de transbordare, dupa cum prevede Regulamentul Vamal. Dupa ce Hub Dacia a solicitat la Sun Shipping preluarea containerelor. inainte de sosirea navei „Peter Knueppel”, Sun Shipping a prezentat la Vama port Constanta documentele si solicitarea transbordului. De fapt o operatiune de tranzit care nu implica plata unor taxe vamale, marfa neintrand pe teritoriul vamal romanesc. Pentru ca Hub Dacia nu reusise sa obtina permisul de transbnordare, pe data de 17 februarie 1999, cele patru containere nu au putut fi incarcate la bordul navei „Plovdiv” si urmau sa fie preluate o saptamana mai tarziu cand nava avea avea o noua escala la Constanta. Incurcatura a fost creata de agentul armatorului MBS al navei „Peter Knueppel” care in conosamentul de serviciu a indicat la primitor firma Transatlantic si nu a mentionat nimic de tranzitul celor patru containere. Printr-un fax, Hub Dacia a informat pe partenerii din Portul Constanta de faptul ca agentul MBS din Odessa a corectat conosamentul de serviciu intocmit eronat. Pe data de 24 februarie 1999, Hub Dacia a informat printr-o adresa pe Sun Shipping Constanta ca permisia de transbordare a fost depusa la Vama Port. In aceeasi zi, Capitanul Grigore Pesterau a demarat asa zisele cercetari si a preluat de la Sun Shipping copii dupa documentele de transport ale celor patru containere si a dispus pe loc retinerea containerelor in port. Pe data de 1 martie, tigarile au fost indisponibilizate.
Queen Monaco castiga intotdeauna
Pe data de 2 martie 1999, tigarile au fost ridicate si predate la Depozitul de la Halta Traian. Marfa a fost confiscata si vanduta la licitatie tot firmei Queen Monaco Group Bucuresti. Va reamintim ca firma Queen Monaco Group a fost favorizata si la licitatia de vanzare a nessului, achizitionand 332.000 de cutii a cate 50 de grame cu ness si 300.000 de cutii a cate 100 de grame, la pretul de 16.756.716.400 lei. Ca si la licitatia nessului s-au prezentat in afara de Queen Monaco si Zet Impex 95, ASL Com Emexim SRL Bucuresti si PNP Impex SRL Mangalia. Totul pare un aranjament de la cap la coada. Este curios cum la fiecare licitatie cu marfa confiscata de capitanul Grigore Pesterau se prezinta aceleasi societati si castiga intotdeauna doar Queen Monaco. Capitanul Grigore Pesterau l-a retinut la data de 9 septembrie 1999, pe seful punctului de lucru Sun Shipping, din portul Constanta, Gheorghita Petrache, care a primit mandat de arest preventiv semnat de procurorul Nicoleta Bulgaru. Acuzatia: folosire de documente falsificate la autoritatea vamala. Au mai fost retinuti seful vamii de atunci Aurel Dragoman, care a aprobat tranzitul si Spiridon Gheorghita. Dupa ce dosarul a ajuns la un alt procuror, cei trei au primit solutia de scoatere de sub urmarirea penala a celor trei inculpati ai lui Pesterau. S-a mai dispus si restituirea marfii, dar aceasta fiind vanduta, proprietarul, firma germana H.F. and GMBH-Germania, a inregistrat o pierdere. In prezent, nemtii au deschis un proces civil impotriva armatorului si a statului roman.
Doru IORDACHE