Pe lista scurta a procurorilor Laurei Codruta Kovesi se afla doua importante obiective considerate cele mai mari „oaze” de coruptie, evaziune si criminalitate transfrontaliera ramase pe teritoriul tarii noastre. Este vorba in primul rand despre Portul Constanta, dar si despre „angroul” generalizat in care s-a transformat intreg judetul Ilfov, ambele obiective aflandu-se intr-o puternica relatie economica subterana.
Astfel ca, dupa cum „National” a dezvaluit in exclusivitate, DNA pregateste o actiune de proportii in cele doua „gauri negre” unde dispar anual miliarde de euro care ar fi trebuit sa ajunga la bugetul de stat. Iar cum „duplexul” Port Constanta – Ilfov este aproape sa intre in faza finala a anchetei, multi dintre cei care stiu ca se afla in vizorul procurorilor anticoruptie cauta cu disperare sa spele putina, fie si in ceasul al treisprezecelea. Drept urmare, multi, foarte multi dintre afaceristii care invart combinatii de miliarde de euro derulate pe filiera Port Constanta – angrourile din Ilfov incearca sa-si mute afacerile in Portul Napoli.
„Ghilotina” americana
Portul Constanta se afla in postura de a fi cea mai mare „poarta” de intrare a marfurilor in Uniunea Europeana, importanta strategica a acestui obiectiv fiind, drept urmare, nu doar una nationala, ci de-a dreptul vitala pentru marile cancelarii occidentale.
Iar cum informatiile privind coruptia de-a dreptul generalizata care a pus stapanire pe Portul Constanta au devenit tot mai ingrijoratoare, partenerii americani cer insistent autoritatilor romane sa faca o „curatenie” generala aici. Dupa un inceput ezitant si dupa ce alte organe de control au esuat lamentabil in gestionarea acestui flagel, intrarea in actiune a procurorilor anticoruptie a schimbat radical lucrurile. Asa ca, dupa ce inca din primavara s-au strans puzderie de probe privind sutele de firme care practica evaziunea fiscala si contrabanda pe scara larga cu sprijinul unor intregi structuri ale statului roman, DNA se pregateste acum de asaltul final. Iar „ghilotina” ceruta de americani va decapita cat de curand „capii” celei mai mari retele transfrontaliere de contrabanda si a carei placa turnanta se afla tocmai in Portul Constanta.
S-a strans latul
De luni bune de zile, firmele implicate in tranzactiile subterane din Portul Constanta si angrourile din Ilfov au fost tocate, aproape non-stop, de catre „raidurile” politistilor, care se afla in toiul celei mai ample campanii declansate vreodata impotriva marilor evazionisti. De altfel, se poate vorbi de o actiune coordonata, la care participa si procurorii Parchetului General. Si care nu face decat sa pregateasca „macelul” pe care oamenii Laurei Codruta Kovesi il vor face printre miliardarii care, prin intermediul unor oficialitati ale statului, sunt de fapt adevaratii „stapani” ai Portului Constanta. Sutele de descinderi din ultima vreme i-au ajutat pe procurorii anticoruptie sa completeze „puzzle”-ul intregii retele in care sunt implicati atat „baroni” locali, cat si importanti oameni de afaceri si inalti functionari publici.
Mai permisiv decat Rotterdam-ul
Drept urmare, simtind ca li se apropie sfarsitul combinatiilor ilegale desfasurate de peste doua decenii in Portul Constanta, marii evazionisti cauta cu disperare o noua locatie „prietenoasa” cu contrabandistii, pentru a-si putea reloca aici afacerile de import-export. Iar destinatia cea mai potrivita este Portul Napoli, unul dintre cele mai mari din Europa, unde preturile nu sunt la fel de prohibitive ca la Rotterdam. Mai mult chiar, portul napoletan este unul in care se stie ca este tolerata contrabanda cu „chinezarii”, singura conditie expresa pusa de catre autoritatile vamale italiene fiind aceea de a nu se aduce pe teritoriul Uniunii Europene droguri, arme sau imigranti. Iar dupa cum reiese din informatiile intrate in posesia noastra, afaceristii romani iau deja cu asalt Napoli, pentru a inchiria aici dane si depozite in care sa le soseasca de acum inainte containerele importate de pe piata extracomunitara. Si care, pana acum, erau receptionate fara nicio grija, in schimbul taxelor consistente platite unor „mahari” politici sau membrilor unor structuri de control, pe „parcelele” detinute cu ajutorul „gruparii vamesilor” in Portul Constanta.